Als je op Ibiza bent en een keer wat meer van het eiland wil zien dan zou ik je aanraden om een toffe wandeling te maken. Begin je dag een lekker acties en maak een wandeling naar het uitkijkpunt op Es Vedra en klim vervolgens door tot de Torre de Savinar.

Ik ben geen die-hard wandelaar, maar een uurtje wandelen vind ik prima! De wandeling naar het uitkijkpunt stond al jaren op mijn to-do list. Tijdens deze klim omhoog kom je ook uit bij Torre de Savinar. Es Vedra en Torre de Savinar zijn twee iconische bezienswaardigheden van het eiland, erg gaaf om een keer van dichtbij te bekijken!

Hoe kom je bij het uitkijkpunt?

Je kunt hier het beste heen rijden met een huurauto. Vanaf San José rijd je richting Cala d’Hort. Je volgt hier de lange weg tot je op een T-splitsing komt met diverse afvalcontainers. Hier sla je linksaf en rijd je een stuk verder tot je het roze bordje “Torre des Savinar’ ziet, daar sla je rechtsaf. Op een gegeven moment zie je recht voor je een houten poort die de weg afsluit en links daarvan de grote parkeerplaats. Hier kun je je auto parkeren. (met dank aan de routebeschrijving: Besos de Ibiza).  Let wel op als je hier parkeert: laat niks in je auto liggen. Dit is een plek waar vaak in auto’s wordt ingebroken.

De wandeling naar het uitkijkpunt op Es Vedra

Vanaf de parkeerplaats ga je te voet verder. Je loopt langs het hek rechtdoor via een bospad, dat kan niet missen. Je komt vanzelf uit bij het uitkijkpunt naar Es Vedra.  Hoewel de wandelpaden soms behoorlijk steil kunnen zijn (met name naar Torre de Savinar), is de trektocht zelf over het algemeen niet extreem zwaar.

Wandeling naar Torre de Savinar

Vanaf het uitkijkpunt naar Es Vedra kun je de steile weg omhoog volgen en ben je 10 minuten later bij de toren Torre de Savinar. Het is een korte maar pittige klim, maar het is de moeite waard. Deze oude toren is gebouwd in de 18e eeuw en biedt nog meer fantastische uitzichten op de zee. Ook de uitzichten onderweg bij de klim naar boven zijn adembenemend. Je zult langs kliffen lopen die uitkijken over de heldere blauwe zee. Zo tof om te zien!

Wat moet je meenemen tijdens deze wandeling?

Genoeg drinken (vooral water), je telefoon, zonnebrand, eventueel wat te eten. Qua schoenen: zorg dat je óf wandelschoenen draagt óf stevige sportschoenen (geen slippers dus). Wij liepen gewoon op sneakers maar hadden daardoor soms niet veel grip de klim naar Torre de Savinar.  De meeste mensen die hier liepen hadden echte wandelschoenen aan.

Let op: Niet geschikt voor jonge kinderen.

Deze wandeltocht is niet geschikt is voor jonge kinderen vanwege de soms steile en gevaarlijke paden. Als je van plan bent om met de kleintjes op stap te gaan, is het misschien verstandig om een alternatieve, kindvriendelijke excursie te overwegen. Vooral het uitkijkpunt is gevaarlijk met jonge onvoorspelbare kinderen. Het uitkijkpunt is echt op een klif. Er gaan genoeg verhalen rond van mensen die hier vanaf zijn gevallen.. Dus beter geen risico’s nemen.

Reels wandeltocht Es Vedra

Op Instagram heb ik een reels gemaakt met een kort filmpje van onze wandeltocht. Leuk voor een sfeerimpressie.  Je bekijkt hem via de foto hiernaast of via deze link.