De zomervakantie staat weer voor de deur. Dit houdt in dat er weer steeds meer vluchten naar Ibiza zullen vertrekken. In 2004 heeft de Europese Unie een verordening ingesteld om je als consument te compenseren als er een vertraging of annulering ontstaat met je vlucht. Wij vertellen je graag wanneer je recht hebt op een compensatie bij vertraging.

Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?

Als je vlucht vertraagd is met meer dan 3 uur heb je recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. De vertraging wordt gemeten bij aankomst, het gaat dus niet om de vertrekvertraging. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs.

Sinds het een Europese regelgeving is, vallen de vluchten binnen Europa en alle vluchten welke worden uitgevoerd door Europese luchtvaartmaatschappijen onder de verordening. Omdat er weinig niet Europese luchtvaartmaatschappijen op Ibiza vliegen valt jouw vlucht er hoogstwaarschijnlijk onder.

Vlucht geannuleerd

Is je vlucht geannuleerd, dan heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder een overzicht met de bedragen waar je recht op hebt bij een eventuele annulering.

Heb je recht op compensatie bij stakingen?

Stakingen bij de luchtvaartmaatschappijen, het grondpersoneel op de luchthavens en bij de luchtverkeersleiding kunnen ervoor zorgen dat jouw vlucht niet gaat zoals gepland.

In sommige situaties heb je recht op compensatie, in een deel van de situaties niet. Je hebt recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij invloed heeft op de situatie. In de bovengenoemde voorbeelden betekent het dus dat je geen recht hebt op compensatie als het gaat om een staking van de luchtverkeersleiding.

Staken de piloten of de steward(essen) van een luchtvaartmaatschappij, zoals in de zomer van 2018 bij Ryanair, dan bestaat er recht op compensatie. Naast compensatie moet de luchtvaartmaatschappij ook zorgen voor een vervangende vlucht of je mag kosteloos annuleren.

Buitengewone omstandigheden

Luchtvaartmaatschappijen zijn geen fan van deze compensatieregeling en betalen claims vaak niet uit door te melden dat er sprake was van buitengewone omstandigheden. Naast dat de staking van de luchtverkeersleiding een buitengewone omstandigheid kan zijn, zijn er meer situaties welke worden beoordeeld als buitengewoon. Voorbeelden zijn; zeer slecht weer met onweer, een birdstrike of bijvoorbeeld een blikseminslag. Luchtvaartmaatschappijen wijzen claims van passagiers vaak onterecht af en daarom bestaat er claimbureaus als Aviclaim.

Je hebt altijd recht op verzorging

Als de vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij je te verzorging aan te bieden in de periode dat je gedupeerd bent.

Dat houdt het volgende in:

  • Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
  • Vervoer van en naar de luchthaven
  • Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)
    Bieden ze je niets aan en moet je zelf kosten maken? Je kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kun je later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.

Dit artikel is in samenwerking met Aviclaim tot stand gekomen.

Share: